tisdag 27 maj 2014

Kuligheter i Stan

Min stora dotter Emilia har ett ganska roligt intresse tycker jag. Hon gillar Japan inspirerat mode.
I Japan finns en stadsdel som heter Harajuku. Där finns det speciellt en gata med otroligt mycket butiker som säljer kläder till dem som gillar alternativt mode. För dessa personer skall detta tydligen vara rena rama himmelriket. Och det är väl på denna gata ungdomarna hänger för att visa upp sina stilar och outfits. Emilia vill såklart åka dit och även jag har en dröm om att åka till Japan någon gång.

Det finns hur många stilar som helst och en av dom är Lolita. Lolita modet har många variationer som t ex Gothic Lolita, Sweet Lolita, Country Lolita, Punk Lolita mfl. Gemensamt är Lolita modet influerad av barock, rokoko och den viktorianska eran. Det är mycket spets, prydliga små klänningar och enorma färgglada peruker. Ofta ser dom ut som mänskliga porslins dockor.

Sedan finns det en stil som heter Decora. Även här finns det flera variationer som t ex Casual Decora, Dark Decora, Rainbow Decora och Kigurumi. Decora stilen skall nästan alltid vara barnslig och färgglad med mycket accessoarer från topp till tå i form av hårspännen, plastpärlor, leksaker och mjukisdjur. Finns många fler stilar men nu tänkte jag visa lite bilder när Emilia var med och gick i Harajuku Fashion Walk Göteborg. Även Paparazzi fanns på plats och Harajuku Fashion Walk Gbg fick en artikel i GP se HÄR.


2 kommentarer:

  1. Min dotters kompisar var med och gick tror jag, de brukar köra cosplay när det händer i varje fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, va kul. Håller din dotter också på med sådant här eller är det bara kompisarna?

      Radera